Euroopa Liidu rehvimärgistus

Alates 1. novembrist 2012 peavad kõik kaubanduses saada olevad rehvid, mis on toodetud pärast 1. juulit 2012, olema tähistatud vastavalt Euroopa Liidu rehvimärgistusega ettenähtud kriteeriumitele veeretakistuse, müraemissiooni ja haarduvuse kohta märjal teekattel. EL rehvimärgistus on kohustuslik kõigile Euroopa Liidu liikmesriikidele. See kehtib kõigile sõiduautodele, kaubikutele ja raskeveokitele (C1, C2 ja C3).

Rehviparameetreid puudutava usaldusväärse ja võrdleva informatsiooni puudumine teeb rehvivaliku tarbijatele üpriski keeruliseks. Alates 1.novembrist 2012.a. võib rehviparameetreid puudutavat informatsiooni saada müügikohtades (kauplustes), samuti on see ära toodud kataloogides, broshüürides, reklaamimaterjalides. EL rehvimärgistuse eesmärgiks on tõsta esile kütusesäästlikumaid ja ohutumaid, madala müratasemega rehve.

EL rehvimärgistus on kehtestatud, lähtudes järgmisest kolmest kriteeriumist:

  • Kütusesäästlikkus
  • Haarduvus märjal teel
  • Müratase

Kütusesäästlikkus

Degvielas_ekonomija.jpg

Kütusesäästlikkust mõõdetakse veeretakistusjõu abil. Veeretakistus on tingitud objekti deformatsioonist, pinnase deformatsioonist või mõlemast korraga. Täiendavateks mõjuteguriteks on ratta (rehvi) raadius, edasiliikumise kiirus, haarduvus teekattega, samuti kontaktpindade vahel toimuv suhteline mikrolibisemine. Veeretakistus s]ltub suurel määral rehvi materjalist, samuti pinnasetüübist.

 

Klase
PCR (C1)
LTR (C2)
TBR (C3)
A
RRC ≤ 6.5
RRC ≤ 5.5
RRC ≤ 4.0
B
6.6 ≤ RRC ≤ 7.7
5.6 ≤ RRC ≤ 6.7
4.1 ≤ RRC ≤ 5.0
C
7.8 ≤ RRC ≤ 9.0
6.8 ≤ RRC ≤ 8.0
5.1 ≤ RRC ≤ 6.0
D
-
-
6.1 ≤ RRC ≤ 7.0
E
9.1 ≤ RRC ≤ 10.5
8.1 ≤ RRC ≤ 9.2
7.1 ≤ RRC ≤ 8.0
F
10.6 ≤ RRC ≤ 12.0
9.3 ≤ RRC ≤ 10.5
8.1 ≤ RRC
G
12.1 ≤ RRC
10.6 ≤ RRC
-

 

7 klassi: G (minimaalse kütusesäästuga) - А (maksimaalse kütusesäästuga)

Kütusesäästlikkus võib varieeruda, sõltuvalt sõidukist ja liiklusoludest, seejuures võib G ja A klassi vaheline erinevus tagada pea 7,5% kütusesäästu (ja veoautode puhul isegi rohkem!).

Haarduvus märjal teel

Bremzesana_uz_slapja_cela_label.jpg Mis on haarduvus märjal teel? „Haarduvus märjal teel” on rehvi võime suruda end vastu teed märgades tingimustes. ELi hinnang keskendub vaid märjas haarduvuse ühele aspektile – rehvi pidurdustoimele märjal teel. Väikese veeretakistusega rehvid on maksimaalse kütusesäästuga, samas võivad taolistel rehvidel olla kehvast haarduvusest tingitud ohutusprobleeme. Seepärast nõuab Euroopa Liit rehvitootjatelt, et rehvid oleksid märgistatud haarduvust märjal teel puudutava informatsiooniga.
Klase
PCR (C1)
LTR (C2)
TBR (C3)
A
1.55 ≤ G
1.40 ≤ G
1.25 ≤ G
B
1.40 ≤ G ≤ 1.54
1.25 ≤ G ≤ 1.39
1.10 ≤ G ≤ 1.24
C
1.25 ≤ G ≤ 1.39
1.10 ≤ G ≤ 1.24
0.95 ≤ G ≤ 1.09
D
-
-
0.80 ≤ G ≤ 0.94
E
1.10 ≤ G ≤ 1.24
0.95 ≤ G ≤ 1.09
0.65 ≤ G ≤ 0.79
F
G ≤ 1.09
G ≤ 0.94
G ≤ 0.64
G
-
-
-

7 klassi: G (maksimaalne pidurdustee) - A (minimaalne pidurdustee)

Pidurdusefektiivsus võib varieeruda, sõltuvalt sõiduki tüübist ja liiklusoludest, täieliku pidurduse korral võib G ja A klasside pidurdusteekondade vaheline erinevus (nelja identse rehvi korral) olla kuni 30% (tavalise sõiduki korral, mis sõidab 80km/ha  tunnikiirusega, võib pidurdusteekond lüheneda 18m võrra). DTM_slapjs_cels.jpg

Skanas_limenis_ikona.jpg

Müratase

Skanas_limenis_label.jpg

ELi mürahinnang mõõdab rehvi välismüra emissiooni detsibellides, mida väljendatakse kolmes kategoorias (vt.mustad lained joonisel). Mida rohkem musti laineid, seda suurem on sõidu ajal rehvide poolt tekitatud müratase:

Peale detsibellides märgitud mürataset on olemas piktogramm, mis näitab seda, kas rehvi müratase ületab Euroopa tulevase piirmäära (3 musta lainet = mürarikas), jääb Euroopa tulevase piirmäära ja 3 dB vahele (2 musta lainet = mõõdukas), või 3 dB või enam alla Euroopa tulevast piirmäära (1 must laine = vaikne).

Uue standardi kehtestamine võimaldab vähendada kahjulikke atmosfääriheiteid (СО2)  20 mln.tonni võrra aastas ning tagab 10mlrd.EUR kütusesäästu aastas, tõstes loomulikult ka liiklusohutust.

1 must laine 2 musta lainet 3 musta lainet
***

Uus rehvimärgistus on kohustuslik kõikides EL liikmesriikides realiseerivatele autorehvidele, välja arvatud järgmistele rehvikategooriatele:

• protekteeritud rehvid,
• professionaalsed maastikurehvid,
• võistlusrehvid,
• naastrehvid (sh rehvid, millele saab paigaldada naaste) ja ajutiselt kasutatavad varurehvid,
• rehvid, mis on toodetud enne 1. oktoobrit 1990 esmaregistreeritud sõidukite jaoks,
• rehvid, mille lubatud kiirus on väiksem kui 80 km/h,
• rehvid, mille veljemõõt on väiksem kui 10” või suurem kui 25”